Derfor kan du roligt lade dit barn spise frit af Halloween slikket


🕷🕸🍂👻🎃💀🧛‍♂️🕷🕸🍂👻🎃💀🧛


“Slik eller ballade!”

Halloween har på ingen tid nærmest overskygget fastelavn og er en STOR dag for børnene. Sidste år vækkede min søn mig med et (hviskende) “mor, glædelig Halloween” 😄🥰

Forventningens glæde har rumsteret i flere uger, og lige om lidt står den på slik og (u)hygge.

Som forælder ser du sikkert frem til dagen med lige dele glæde og frygt. Glæde over dit barns begejstring, oppyntningen og de skønne traditioner. Frygt, fordi dagen også indebærer en hulens masse slik, som barnet slet ikke har godt af — eller hvad? Det er fristende at begrænse barnets indtag af slik. Måske få noget af det indsamlede slik til at forsvinde? Begrænse det nøje i dagene efter Halloween og tænke, at det er sådan, barnet er sundest? Det virker bare næppe efter hensigten…

Børn lærer ikke at lytte til deres egen krop, hvis vi konstant fortæller dem, hvad de skal og bør spise.

Med ansvarsfordelingen omkring børnenes mad og måltider støtter vi børnene i at holde kontakten til deres egen krop og ignorere udefrakommende beskeder om, hvad og hvor meget de skal eller bør spise. Det gælder al slags mad (også de søde sager). Som forælder har du ansvaret for, hvad der bliver serveret, hvor og hvornår, mens dit barn har ansvaret for, hvad og hvor meget der bliver spist (Læs mere i Lad dit barn spise intuitivt). Hvis barnet er fokuseret på slik og søde sager, giver det mening at inkludere dette ved måltiderne — uanset om det er Halloween, jul, påske eller nogen anden tid på året. I hvilken grad og hvornår afhænger af barnet, jeres familie og hele situationen.

 

halloween børnediætist børnesundhed sundesmå

 

Men hvad så hvis de vil have slik hele tiden? Og ikke er tilfredse med den mængde, der er serveret? Så vil du måske finde ro i at vide, at øget tilgængelighed ikke nødvendigvis øger barnets samlede indtag. Når man må spise den mad, man har lyst til, har man nemlig tendens til at spise mindre, i modsætning til hvis maden indtages under strenge restriktioner og kontrol. Det betyder, at dit barn ikke ender med at leve af slik, hvis du løsner op. I hvert fald ikke, hvis du har ro i maven og holder dig til ansvarsfordelingen.

Når du inkluderer de søde sager på linje med al anden mad, lærer dit barn at omgås de søde sager med ro og samme ligetilhed som al anden mad.


Restriktioner og kontrol skaber øget interesse

Når børn har regelmæssig adgang til søde sager, spiser de dem moderat. Børn der føler sig begrænset eller oplever strenge restriktioner omkring de søde sager, ser dem som værende ekstra lækre og spændende og dermed enormt svære at modstå, når de dukker op — og det vil de gøre før eller siden. Børnene vil måske endda efterspørge de søde sager med hyl og skrig og plageri… Være overoptaget af, hvornår der er slik, og hvor meget slik der er. Og så er det med at spise løs, når muligheden (endelig) byder sig, uanset om man er sulten, eller om man har lyst til de søde sager eller ej.

Det sker samtidig med en stor risiko for svære følelser af skyld og skam til følge… 

Du kan derfor med ro i maven gøre det modsatte af, hvad der umiddelbart virker logisk: Jo mere slik-fikseret dit barn er, jo oftere bør du servere søde sager. Det kan være en skål småkager, vingummi, chokoladeknapper, eller hvad dit barn efterspørger, serveret som en del af fx eftermiddagsmåltidet, hvor dit barn får muligheden for at spise frit. Og ja, i starten vil de formentlig spise en del, men det skal nok stilne af, og de vil nå til et punkt, hvor de spiser mindre mængder og hurtigere mister interessen. 

I det lange løb kan større tilgængelighed medvirke til et mere moderat indtag uden de tilhørende svære følelser, end hvis du går med på idéen om kontrol/restriktioner og deraf perioder, hvor du “giver efter” med risiko for smugspisning, overspisning og overoptagethed til følge.

 

halloween børn børnesundhed sukker ansvarsfordelingen

 

Hvis du kan bevare roen, når du inkluderer slik og søde sager ved dagens måltider, så vil dit barn (på et tidspunkt) nå til et punkt, hvor de også har ro omkring de søde sager.

Derfor kan du med fordel se Halloween som en mulighed for, at barnet kan eksperimentere og lære.

Får man virkelig ondt i maven, hvis man spiser meget slik? (“det siger min mor og far”) 🤭

 

Se barnets måltider i en større sammenhæng

Jeg kan godt forstå, hvis du sidder med lidt uro i maven og en lille bekymring om, hvor meget slik dine børn kan nå at indtage, hvis du skaber en større tilgængelighed.

Du kan sagtens gøre det godt og sikre dit barns sundhed og trivsel, selvom du tillader slik og søde sager på linje med anden mad. Søde sager gør ikke dit barn “usundt” — men det kan de tilhørende følelser omkring maden nemt komme til. 

Søde sager gør heller ikke dit barn “hyper”. Det er vist slået fast ad flere omgange. Børn bliver hyperaktive af sukker, hvis vi forventer, at det er det, der sker. Min erfaring er, at børn kan føles høje af sukker, hvis de har været sultne og har fyldt sig med søde sager alene. Sukker på en tom mave rammer dem nemlig hårdt, og efterlader dem lige så hurtigt, hvorved de får trang til mere energi. Derfor giver det mening at servere slikket ved dagens måltider, hvor der også er anden mad, der kan bidrage med bl.a. fedt og protein.

 

Derfor kan du med fordel sikre, at dine børn kommer af sted på “slik eller ballade” med et godt måltid mad i maven. Det er altså ikke på aftenen for Halloween, at I skal eksperimentere med en ny ret til aftensmaden.

 

At inkludere søde sager er ikke samme som at give 100% slip og være ligeglad med dit barns sundhed. Tværtimod. Du lærer barnet, at mad IKKE har forskellig moralsk værdi, og at det er okay at være glad for både chokolademadder og makrelmadder, og så er det alt andet lige lettere for dit barn at mærke efter, om det har lyst til det ene eller det andet.

Med ansvarsfordelingen forbereder du i virkeligheden dig og dit barn på Halloween (og alle mulige andre højtider og samlinger) hele året.

Så lad endelig dit barn bevare glæden ved Halloween. Udklædning, oppyntning, slik, rende rundt i mørket og ringe på hos fremmede — sikke en magisk aften! Det handler om meget andet end slikket, og derfor er der ingen grund til at gøre et stort nummer ud af slik-delen. Det kan ende med at ødelægge resten.

Det er ikke meningen, at det er barnets sukkerindtag, der skal være den uhyggelige del af Halloween. Så ro på. Lad dit barn nyde magien — og vid, at du gør dit barn godt ved netop det.

Kh Karina

Ingen kommentarer endnu

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

personen bag
familie sundhed overvægt børn spisning mad måltider

Familiediætisten • Karina

Autoriseret klinisk diætist med speciale i børn og familier

Jeg hjælper dig som forælder med at finde ro omkring dit barns spisning, bl.a. ved at normalisere, hvordan børn spiser (og ikke spiser) og ved at sætte fokus på ansvarsfordelingen omkring børnenes mad og måltider.

Lad os sammen støtte op om børnenes evne til at spise intuitivt — så færre udvikler et forstyrret og svært forhold til sundhed, mad og krop.